Monday, June 18, 2012

Sergiler: The Great Masters ve Goya, Zamanının Tanığı

17 Haziran Pazar Günü Babalar Günü sayesinde babaların sergileri bedava gezebildiği bir gündü. Ben de babamla sergi yollarına düştüm. İlk sergimiz Tophane'deydi: The Great Masters.

Tophane-i Amire'deki (MSGSÜ Tophane-i Amire Kültür ve Sanat Merkezi) sergi 1 Haziran – 31 Temmuz 2012 tarihleri arasında gezilebilir. Sergi "And There Was Light" isimli serginin Türkiye'yi ziyareti aslında... Bundan önceki Van Gogh Alive gibi, eserlerin orijinallerini göremediğimiz, interaktif bir sergi. Sergide 16. yy İtalya'sına gidiyoruz. Da Vinci, Michalengelo ve Raphael'in dünyasına adım atıyoruz. Sergiyi kapıda kimlik karşılığı edindiğimiz kulaklıklar olmadan takip etmek mümkün değil. Her sergilenen objenin yanında ufak ekranlar var, kulaklığınıza bağlı uzaktan kumandayı ekrana tutarak kulaklığı aktive ediyorsunuz. 

Sizler için uzaktan kumandayı ve küçük ekranı kırmızıyla işaretledim.  Paint'im canım benim


Serginin güzel bir belgeseli izlemek gibi olduğunu söyleyebilirim. Kesinlikle Van Gogh'dan daha başarılı, interaktif kısımlar da iyi. Sanata meraklı çocuklar için çok yararlı. Örneğin Da Vinci'nin insanın ideal ölçülerini anlatmak için kullandığı Meşhur Vitruvius Adamı resminin içine kendinizi yerleştirip, ideal olup olmadığınıza bakabilir, fotoğraf çektirebilirsiniz. Yine Da Vinci'nin daha iyi resim çizebilmek adına insan vücudunu incelemek için yaptırdığı tamamı aynalı oda'nın bir benzerine girebilirsiniz. (Değişik bir deneyim, yine fotoğraf çekmek için ideal) Bunlardan başka, Michelangelo'nun Davud heykelinin bir kopyası var. Benim fotoğrafta gözlerimi dikip baktığım şey de bu 5 metrelik devasa heykel replikası.

Bu sergiden çıkınca, Taksim'e doğru yola koyulduk. Pera'daki Goya, Zamanının Tanığı Sergisi'ne de uğramak istemiştik. Burada da Babalar Günü indirimi vardı. Babamdan bilet parası almadılar, ben de öğrenci indirimi ile 5 TL verdim. Müzelerin kısa süreli sergilerinin bilet fiyatları ucuz oluyor. Sergi 20 Nisan-29 Temmuz 2012 tarihleri arasında burada.

Sergi Afişi
 
Rönesans İtalya'sından 1800'lerin İspanya'sına geçiş yapmış olduk. Goya 1746'da doğmuş. Bu tarihlerde artık Engizisyon kalmayacağını, dünyanın biraz daha özgürlüğe yaklaştığını sanırdım. Oysa İspanya'da durum farklıymış, Goya pek çok eserindeki eleştirel tutumunu Engizisyon korkusuyla sembollerin ardına gizlemiş. Goya'nın saray ressamı olduğu, sarayın halı desencisi olduğu, sağır olduktan sonra depresif olduğu ve maddi zorluklar içinde olduğu değişik dönemlere ait gravürler ve yağlı boya tablolar mevcut. Daha çok gravür ağırlıklı; bütün bir seri gravürü görüp, Goya'nın eleştirel yüzünü izleyebilmek benim için güzeldi. (Din, evlilik, savaş, boğa güreşi gibi pek çok farklı konuda çizmiş) Sergiden önce Goya benim için sadece Çocuklarını Yiyen Saturn'den ibaretken, şimdi çok daha derin bakabiliyorum.


No comments:

Post a Comment